Połączenie czerwonej fasoli z białym ryżem o nazwie Rajma Chawal jest jednym z najbardziej popularnych indyjskich dań. Potrawa jest aromatyczna, sycąca i zdrowa. A na dodatek szybka w przygotowaniu

Prawie wszystkie składniki potrzebne do przyrządzenia Rajma Chawal są łatwo dostępne w Polsce. Garam masala, indyjska mieszanka przypraw, jest dostępna w niektórych sklepach lub w internecie.

Składniki:
– czerwona fasola – 200 g
– cebula średniej wielkości – drobno posiekana
– niewielka kostka imbiru – drobno posiekanego lub startego
– 2-3 ząbki czosnku – drobno posiekane lub starte
– dwa pomidory średniej wielkości – pokrojone lub w formie przecieru
– czerwona papryka w proszku – 1 łyżka stołowa (dostosuj ilość do własnych upodobań)
– kolendra w proszku – 1 łyżka
– garam masala – 1 łyżka
– kurkuma w proszku – 1 łyżka
– sól do smaku
– biały ryż indyjski basmati – 300 gramów
– woda
– 1 łyżka oleju

Sposób przygotowania:
Zalej czerwoną fasolę wodą i pozostaw ją do namoczenia przez noc. Następnie duś ją przez około 30-40 minut lub do momentu aż będzie miękka. Podczas gotowania fasoli dodaj trochę soli. Zamiast surowych ziaren możesz także użyć już ugotowanej czerwonej fasoli z puszki dostępnej w sklepach. Wlej na patelnię 3-4 łyżki oleju roślinnego. Wrzuć posiekaną cebulę na rozgrzany olej i smaż, aż przybierze złotawy kolor. Dodaj posiekany imbir oraz czosnek i również je podsmaż. Następnie przecier pomidorowy lub pokrojone pomidory i sól oraz pozostałe przyprawy: czerwoną paprykę, kolendrę, kurkumę i garam masala. Wszystko dobrze wymieszaj i przykryj patelnię pokrywką, aby przyprawy uwolniły swój aromat w trakcie gotowania na małym ogniu. Gdy całość będzie już właściwie ugotowana, a pomidory będą przypominały papkę, czas dodać czerwoną fasolę i trochę wody. Uważaj, aby nie dodać zbyt dużo wody, ponieważ jest ona potrzebna tylko do osiągnięcia właściwej konsystencji sosu, tzn. nie może być on ani zbyt gęsty ani zbyt rzadki. Pozwól potrawie się zagotować, a następnie pozostaw ją na 10 minut na małym ogniu. Udekoruj danie liśćmi świeżej kolendry. Rajma curry może być serwowane również z ciepłym roti lub naan (indyjskie pieczywo) lub jakimkolwiek innym rodzajem pieczywa.

Biały ryż:
Niegotowany ryż przepłucz dokładnie wodą przynajmniej 3-4 razy. Następnie mocz go przez pół godziny w odpowiedniej ilości wody. Wlej na patelnię około 600 g wody i zagotuj. Do wrzącej wody dodaj namoczony ryż wraz z 2 łyżeczkami soli i 1 łyżką oleju roślinnego. Gotuj ryż aż stanie się miękki. Uważaj, żeby go nie rozgotować. Gdy ryż będzie już gotowy, zdejmij patelnię z kuchenki. i przelej jej zawartość przez sitko. Odcedzony ryż przełóż z powrotem na patelnię. Przykryj patelnię pokrywką i pozostaw na 5 minut. Podawaj gorący ryż z Rajma, odrobiną jogurtu i dowolną świeżą sałatką. Jestem pewna, że będzie to wielka uczta. Smacznego!

Heena Rohit Saran
[email protected]